Gyvenu Jurbarke

Kietasprandžių nacijos laisvės datos

Ruslanas  BARANAUSKAS, humanitaras

Dėl valdovų tamsumo ir užsispyrimo iki pat XVI amžiaus baltai neturėjo savo istorinės atminties. Pakrikštijus  Lietuvą, pradėjus statyti bažnyčias, parapijines mokyklas, vienuolynus, reikėjo pradėti sekti Vakarų civilizacijos pasauliu, vadovautis krikščioniškomis vertybėmis.  Tačiau ir tai apie mus rašė gudų, rusėnų, vokiečių metraštininkai, nurodydami, kad esame karingi, sėslūs, barzdoti, dar garbinantys žalčius, medžius ir kopinėjantys medų.

Pirmasis aisčių paminėjimas: 98-ieji

 Šiandien turime teisę tikėti mitais ir legendomis arba visai nesidomėti savo praeitimi ir istorinėmis  ištakomis.  Tačiau net ir patys didžiausi skeptikai neturi argumentų, kurie paneigtų archeologinius radinius.

Kulautuvoje, Veliuonoje ir Seredžiuje  rastos romėnų valdovų auksinės monetos sestercijos aiškiai suponuoja faktą, kad  Nemunu driekėsi didysis gintaro prekybinis kelias tarp aisčių ir  atvykusių  pirklių.  Tada ir atsirado diplomatijos užuomazgos: kažkas privalėjo pasitikti su karine palyda keliaujančius svetimšalius, užmegzti su jais ryšį, pasiūlyti įsigyti gintaro, vaško. Įtvirtintuose upių šlaituose pastatytose sodybose, vėliau virtusiose medinėmis pilimis, gyvenę  rikiai, seniūnai,  šeimynykščiai koordinavo prekybinius mainus, įsigydamis tauriųjų metalų, reikalingų ginklų nukaldinimui.

Romos imperijos istorikas Publijus Kornelijus  Tacitas savo veikale „Germanija“ 98 metais po Kristaus gimimo pirmą kartą pamini aisčius, gentį su įdomia etimologija „aestorum“, kaip itin darbščius žmones, priešingybę tingiems germanams, sugriovusiems iki pamatų Vakarų  Romos imperiją. Rašoma, kad aisčiai gyvena molinėse plūktinėse trobelėse, groja tokiais įdomiais instrumentais skudučiais, irgi yra, matyt, atsikraustėliai dar nuo  Romėnų valdovo  Nerono ir jo persekioto  Palemono laikų.

Aplink  Romą gyveno vėliau išnykusi lotynų gentis,  o Romos miesto simbolis buvo vilkė, žindanti savo sūnus  Romulą ir  Remą. Mūsų sostinės simbolikoje vėliau atsiranda  Šventaragio slėnyje staugiantis geležinis vilkas.  Tai gali būti atsitiktinumas,  bet Teodoras  Narbutas,  Simonas  Daukantas,  Jonas  Basanavičius atkakliai laikėsi romėniškos etnogenezės versijos. Tai ar verta mums Lietuvos vardą kildinti nuo nereikšmingo upelio  Lietavos, esančio  Jonavos rajone?

1009-ieji: kur prasideda Lietuva?

1009 metais pagonių žemėje šventasis Brunonas Kverfurtietis pakrikštija kunigaikštį Netimerą ir jo 300 valdinių.  Netimero brolis  Zebedenas suorganizavo itin stiprią opoziciją prieš išsišokėlį ir,  norėdamas sutrukdyti  Netimero karūnacijai, nužudo misionierų  Brunoną ir jį lydėjusius 18 vienuolių.

Istorikai kelia įvairias versijas ir  hipotezes, kur buvo nužudytas  vyskupas Brunonas. Apie tai rašė  jurbarkietis, humanitarinių mokslų daktaras  Jonas  Rekešius,  Gediminas  Ilgūnas, kalbininkas  Letas  Palmaitis. Profesorius  Edvardas  Gudavičius  Brunono žūties vietą lokalizuoja   Marijampolės apskrities paribyje, kaimynai lenkai tikina, kad vyskupas buvo užpultas prie  Negocino ežero  Gižycke.

Prie Dainių pelkės, Jurbarko pašonėje jau antras dešimtmetis stovi tautodailininkų Vaclovo Dubikalčio ir Gedimino Stankūno  sukurtas medinis kryžius Lietuvos evangelizacijos ir  Lietuvos vardo paminėjimo tūkstantmečiui atminti.  Katalikų bažnyčios pritarimo nesulaukė idėja organizuoti čia ekskursijas, nėra ir viešų diskusijų ir publikacijų. Mokslo bendruomenei ir pilietinei visuomenei tai galėtų tapti impulsu dar labiau  domėtis praeitimi ir užginčyti prielaidą, kad čia, kur mes gyvename, galėjo būti  Baltijos jūros dalis. Šioje vietoje įsikūrusių kietasprandžių baltų laukė nauji rimti išbandymai, kovojant su rusėnais ir vieningu  Dobrynės  Ordinu.

Baltai garbino šventą ugnį romuvose.  Marcelės  Baltutytės piešinys.

Bus daugiau.

Atsakymų: 1

  1. Keistas straipsnis. Daug niekuo nepagrįstų “sparnuotų” teiginių ir minčių. Kiekvienas savę gerbiantis autorius prieš rašydamas straipsnius susirinktų teisingą informaciją. Kad ir apie paprasčiausius sestercijus. Jie buvo bronziniai.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *